
BIEŽĀK UZDOTIE JAUTĀJUMI
Šajā sadaļā sniegsim jums atbildes uz mums biežāk uzdotajiem jautājumiem par un ap hospisa aprūpi un ar to saistītajiem, mītiem, pārpratumiem.

1. Kas ir hospiss un kāds ir tā mērķis? — Hospiss ir aprūpe dzīves noslēguma posmā; mērķis ir komforts mājās: sāpju/simptomu kontrole un emocionāls atbalsts pacientam un tuviniekiem.
2. Ar ko hospiss atšķiras no paliatīvās aprūpes? — Paliatīvā aprūpe var notikt jebkurā slimības posmā; hospiss – tikai dzīves beigu periodā, fokusējoties uz komfortu, nevis slimības ārstēšanu.
3. Kā pieteikties hospisa aprūpei mājās? — Aizpildiet pieteikumu mājaslapā vai zvaniet; koordinators parasti sazinās 1 (vienas) darba dienas laikā.
4. Kas drīkst pieteikt pacientu hospisa aprūpei? — Pacients, tuvinieks vai ārstējošais/ģimenes ārsts.
5. Kādi dokumenti nepieciešami pieteikumam? — Īss medicīnisks kopsavilkums, zāļu saraksts, alerģijas, pacienta un kontaktpersonas dati, adrese; ja kas trūkst, palīdzam nokomplektēt.
6. Vai Nacionālais veselības dienests sedz hospisa pakalpojumu? — Ja pacients ir saņēmis konsīlija slēdzienu, kurā ir norādīts, ka personai ir nepieciešams paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojums dzīvesvietā vai personai ierobežota dzīvildze līdz 6 mēnešiem.
7. Kuras teritorijas apkalpo mobilās brigādes? — SIA "Hospiss Māja" mobilās brigādes pakalpojumu nodrošina ar LR Labklājības ministriju un Nacionālo veselības dienestu noslēgtā līguma ietvaros saskaņotajās teritorijās - t.i. Rīgas valstspilsētas labais krasts, Saulkrastu novada pašvaldības, Ādažu novada pašvaldības, Ropažu novada pašvaldības, Siguldas novada pašvaldības un Salaspils novada pašvaldības teritorijās), ja reģions nav segts, meklējam partneru vai attālinātus risinājumus.
8. Cik ātri notiek pirmā vizīte pēc pieteikuma saņemšanas? — Parasti koordinators zvana 24h laikā; steidzamos gadījumos sniedzam atbalstu uzreiz un plānojam prioritāru vizīti.
9. Kas ietilpst mobilās brigādes pakalpojumā? — Simptomu kontrole, zāļu ordinācija, tuvinieku apmācība, brūču un ierīču aprūpe, psihosociāls atbalsts, koordinācija ar ģimenes ārstu.
10. Kā tiek organizēta sāpju un citu simptomu kontrole? — Pēc pirmās vizītes tiek sastādīts individuāls aprūpes plāns ar pamata terapiju un, ja nepieciešams tuviniekiem tiek sagatavots darbību un medikamentu plāns krīzes gadījumiem, kas pacienta simptomi strauji pasliktinās. Visos gadījumos tiek rūpīgi tiek sekots visām norādēm, plus aprūpē tiek pielietoti nefarmakoloģiski paņēmieni komforta nodrošināšanai, kā arī tiek veikta sastādītā plāna regulāra izvērtēšana.
11. Vai hospiss nozīmē atteikšanos no ārstēšanas? — Nē, turpinās visi tie ārstniecībā izmantotie līdzekļi, kas uztur dzīves kvalitāti ( piemēram, sāpju un elpas trūkuma kontrole utml).
12. Kādi medikamenti parasti tiek lietoti hospisa aprūpē? — Individuāli: pretsāpju (t.sk. opioīdi), medikamenti pret trauksmi, pret vemšanu, elpošanu atvieglojoši līdzekļi ar pakāpenisku titrēšanu.
13. Kā droši glabāt un uzskaitīt zāles mājās? — Slēgti, bērniem nepieejami, medikamentiem jābūt marķētām ar etiķetēm (vēlams iepakojumos, kur redzams arī derīguma termiņš). Derīguma termiņiem jāseko līdz.
14. Vai hospiss nodrošina medicīniskās ierīces? — Jā, SIA "Hospiss Māja" uzsākot aprūpi mājās nodrošina visas aprūpei nepieciešamās ierīces un tehniskos palīglīdzekļus par kuriem pacientam un tuviniekiem nav papildus jāmaksā, to izsniegšana un lietošana ir iekļauta valsts apmaksātā pakalpojuma cenā (funkcionālā gulta, pretizgulējumu matracis, skābekļa koncentrators u.c.); nodrošinām ierīču un tehnisko palīglīdzekļu piegādi un apmācām to drošā lietošanā.
15. Ko darīt akūtas krīzes laikā naktī vai brīvdienās? — Rīkojieties vispirms saskaņā ar mobilās brigādes ārsta noteikto darbību un medikamentu plānu krīzes gadījumiem un nekavējoties zvaniet norādītajam SIA "Hospiss Māja" kontakttālrunim.
16. Kā tiek iesaistīti tuvinieki un aprūpētāji? — No sākuma vienojamies par lomām; mācam praktiskās iemaņas, dodam rakstiskus norādījumus un uzturam regulāru saziņu.
17. Kāds psiholoģiskais un garīgais atbalsts pieejams? — Psihologs, sociālais darbinieks, kapelāns pēc vēlmes; palīdzam mazināt trauksmi un skumjas, cienām tradīcijas.
18. Ko darīt ar uzturu, rīšanu un nelabumu mājās? — Komforts pirmajā vietā. Pielāgot ēdiena konsistenci/ pielāgot porcijas, iespēju robežās kopt mutes dobumu. Pret nelabumu — ārsta nozīmētie līdzekļi un praktiski padomi.
19. Kā notiek brūču, stomas vai katetru aprūpe mājās? — Māsu novērtējums, kopīgi ar mobilās brigādes komandu sastādīts grafiks, kurā saprotami vienosieties par aprūpētāju vizītēm un to ietvaros sniegto atbalstu, papildus ieteiksim piemērotus pārsējus un nodrošināsim praktisku apmācību, algoritmus “kad zvanīt”, kā arī izglītosim par pretinfekciju profilaksi.
20. Kā tiek dokumentētas vizītes un ordinācijas? — Uzturam medicīnisko dokumentāciju par katru pacientu un katru vizīti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
21. Kādas ir pacienta un tuvinieku tiesības un pienākumi? — Tiesības uz cieņu, informāciju, sāpju kontroli un privātumu; Pienākums ievērot SIA "Hospiss Māja" drošības norādes un sniegt patiesu informāciju.
22. Kā tiek plānota sāpju mazināšana un kā nodrošināta drošība? — SIA "Hospiss Māja" galvenais ārsts izskata pacienta dokumentācijā norādītos simptomus, ja sāpes ir neciešamas un nav savādāk kontrolējamas, ārsts ar informētu pacienta un/vai tuvinieku piekrišanu nozīmē atbilstošus opioīdus, nosakot skaidras devas un veicot opioīdu lietošanas uzraudzību.
23. Kas notiek, ja pacienta stāvoklis strauji mainās? — Aprūpes plānu pielāgo: uzlabojoties — mazāk vizīšu/medikamentu; pasliktinoties — intensīvāks atbalsts, iespējama sāpju mazināšanas terapijas pārvērtēšana.
24. Kā var iesaistīties brīvprātīgie? — Pēc apmācībām brīvprātīgie sniedz emocionālu un praktisku atbalstu (sarunas, lasīšana, matu kopšana pacientiem, cienasta sagatavošana u.c.) dažādās Latvijas stacionāru Paliatīvās aprūpes nodaļās, atbilstoši ar slimnīcu saskaņotajam grafikam; medicīniskās manipulācijas neveic.
25. Kā ziedot un kā tiek izmantoti ziedojumi? — Tiešsaistē vai ar pārskaitījumu; līdzekļi tiek novirzīti pacientu aprūpei, kuriem nav iespējams nodrošināt valsts apmaksātu pakalpojumu, aprīkojumam, brīvprātīgo apmācībām. Par visiem saņemtajiem ziedojumiem regulāri publicējam pārskatus.
26. Kā iesniegt atsauksmes vai sūdzības? — Rakstiski vai telefoniski. Visas sūdzības izskatām konfidenciāli, atkarībā no sūdzībā iekļautās būtības, ja nepieciešams, veicam korektīvās darbības, lai nodrošinātu pakalpojuma kvalitāti nākotnē.
27. Ko darīt pēc pacienta nāves? — Sazinieties ar SIA "Hospiss Māja" koordinatoru, kas sniegs pirmo atbalstu, ja nepieciešams, formalitāšu sakārtošanā, kā arī piesaistīs kapelānu vai psihologu sērošanas atbalstam tik ilgu periodu cik ģimenei tas būs nepieciešams. Papildus iespējams formalitāšu jautājumos sazināties ar ģimenes ārstu.

80700022
.png)
.png)


